Markkinoinnin automaatio on avannut yrityksille uudenlaisia tapoja saada markkinoinnista enemmän tehoja irti. Vahvemmin B2B-yrityksien keinovalikoimassa nähty markkinoinnin automaatio tarjoaa paljon mahdollisuuksia myös kuluttajamarkkinointiin ja -myyntiin.
HubSpot on yksi maailman käytetyimmistä markkinoinnin automaatiojärjestelmistä ja tässä jutussa käsittelemme sitä, mitä konkreettista hyötyä b2c-markkinoijalle on HubSpotista.
Markkinoinnin automaatio b2c-markkinoinnissa
Kuten mainittua, markkinoinnin automaatio soveltuu erittäin hyvin sekä B2B- että B2C-markkinointiin. Koko inbound-markkinointi-ajattelun ja automaation vahvuudet nousevat esiin erityisesti sellaisten tuotteiden ja palveluiden osalta, joissa
- Investointi on suurempi ja ostoprosessi pidempi
- Kuluttaja etsii tuotteeseen tai palveluun liittyvää tietoa verkosta
- Markkinoija haluaa rakentaa pitkäjänteistä asiakassuhdetta ja kasvattaa asiakkuuden arvoa
Mitä hyötyä HubSpotista on markkinoijalle?
HubSpot on monipuolinen markkinointityökalu, jonka kolme keskeistä vahvuutta ovat:
1. Tee asioita helpommin yhdellä työkalulla
Moni markkinoija on tottunut käyttämään monia eri työkaluja. On omat työkalunsa ja järjestelmänsä sähköpostiviestintään, web-analytiikkaan, verkkosivuston sisällönhallintaan ja moneen muuhun . Markkinointikampanjoita varten on totuttu esimerkiksi teettämään kampanjasivuja ja -ländäreitä useamman tuhannen euron kappalehinnalla.
HubSpotin yksi selkeä vahvuus: Kattava valikoima markkinoinnin ja myynnin työkaluja yhdessä paketissa
HubSpot pitää sisällään kattavan valikoiman markkinoinnin ja myynnin työkaluja, kuten
Kontaktit
- Kontaktien hallinta
- Kontaktitietokanta
- Workflow-työkalu (automatisoidut viestipolut/työkulut)
- Toimintakehotteiden luonti
- Liidien pisteytys
Sisällönhallinta
- Työkalu kampanja- ja laskeutumissivujen luontiiin
- Blogialusta
- Sähköpostityökalu
- Lomaketyökalu
Sosiaalinen media
- Sosiaalisen median monitorointi
- Julkaisujen ajastaminen ja hallinta
Raportointi
- Kattavat raportointi- ja analytiikkatyökalut
Tässä lyhyt demovideo HubSpotista. (Lähde: HubSpot)
[video width="640" height="360" mp4="https://matter.fi/wp-content/uploads/2017/07/hubspot-demo-video.mp4" loop="true" autoplay="true"][/video]
2. HubSpot ”niputtaa” datan yhteen paikkaan
Kun käytetään hajautetusti monia eri työkaluja ja toiminnallisuuksia, haasteeksi muodostuu datan hallinta ja hyödyntäminen. Tietoa kyllä kerätään, mutta se sijaitsee monessa eri paikassa. Tällöin datan yhdistäminen on työlästä.
HubSpot kerää kaiken henkilö- ja käyttäytymisdatan yhteen paikkaan. Keskiössä on siis aina yksittäinen kontakti eli henkilö, ja häneen liittyvää dataa kartutetaan jatkuvasti verkkokäyttäytymisen perusteella.
Esimerkki:
Haluat lähettää kohdennettua sähköpostimarkkinointia tuotteestasi kiinnostuneille. HubSpotin avulla voit esimerkiksi poimia kontaktit, jotka ovat ladanneet sisältöä verkkosivustoltasi viimeisen 6 kk aikana, asuvat tietyllä paikkakunnalla ja ovat viimeisen 2 viikon aikana käyneet katsomassa uutuustuotteitasi verkkosivustolla.
Pois monen markkinointityökalun loukusta
HubSpot tarjoaa siis kattavan työkalupakin markkinoinnin ja myynnin käyttöön. Kun kaikki oleelliset toiminnallisuudet ovat yhdessä paketissa, pääset eroon monen työkalun loukusta ja säästät aikaa.
Samalla keräät itsellesi arvokasta dataa sekä nykyisistä että potentiaalisista asiakkaista ja heidän käyttäytymisestään verkossa.
Kaipaatko lisätietoa HubSpotista? Ota meihin yhteyttä, niin keskustellaan lisää.
Miten rakentaa entistä kestävämpää markkinointia inbound-markkinoinnin keinoin? Lataa maksuton inbound-markkinoinnin opas!